پیام های جزء دوم
* وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ
بهترین پناهگاه نماز است
چون برای این آیه خداوند قیدو شرطی قرار نداده است پس در هر کاری باید از صبر ونماز کمک گرفت .
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
وقتی یکی از غمهای دنیا در دلت قرار گرفت وضو بگیر و وارد مسجد شو ونماز بخوان تا مشکلت حل شود مگر نشنیدی واستعینوا
قاسمی
* بعد از آیات مربوط به روزه خداوند در آیه 186 بقره آیه و اذا سالک عبادی… که آیه دعاست را میآورند شاید این یکی از پیامهایش این باشد که دعا در ماه رمضان بیشتر به استجابت نزدیک است . حاتم
* أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾
آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مىشويد و حال آنكه هنوز مانند آنچه بر [سر] پيشينيان شما آمد بر [سر] شما نيامده است آنان دچار سختى و زيان شدند و به [هول و] تكان درآمدند تا جايى كه پيامبر [خدا] و كسانى كه با وى ايمان آورده بودند گفتند پيروزى خدا كى خواهد بود هشدار كه پيروزى خدا نزديك است.
انتظاربهشت رفتن تنها یه خاطر ایمان داشتن وبدون تحمل سختی وآزمایشات انتظار نادرستی است.
در واقع بهشت را به بها می دهند نه به بهانه
مسلمی
* درمورد سوره حمد که آداب بندگی در مقابل خداوند به نمایش گذاشته می شود که خداوند در این سوره به انسان یاد می دهد که ای بنده وقتی با من صحبت می کنی بگو الحمدلله. حمد وسپاس کن مرا که رب العالمین هستم چون کسی قابل حمدوسپاس لست که این صفت رب العالمین بودن را داشته باشدوالرحمن الرحیم که صفت رحمان بودن خداوند عمومی است وشامل همه مو جودات می شودولی صفت رحیم بودن خداوند شامل بندگان خاص ومومنان اوست وخداوندی که مالک یوم الدین است وتنها کسی میتواند مالک باشد که خالق ورب باشد که خداوند هردو صفت را داردوتنها او را میپرستیم ایاک نعبد مارا به راه راست هدایت فرماراه کسانی که نعمت دادی به آنها شهدا وصدیقین و…هستند.نه به راه کسانی که غضب کردی بر آنهایعنی گمراهان لجوج ومنافقین هستند وضالین گمراهان هستند وخداوند این چنین آداب صحبت کردن با اورا بیان میکند ویاد می دهد که ای بندده این چنین صحبت کن.
سعیدی