پیام های جزء بیست و نهم
* سازش با مستکبرین ممنوع
فَلا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ
. وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ.قلم.8-9
از تکذیب کنندگان آیات خدا اطاعت نکن،کفار دوست دارند توبا آنها سازش کنی
مدرسه علمیه جلفا
*سوره ملک: مرگ و حیات؛ وسیله آزمایش
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ
همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده.
مرگ اگر به معنای فساد و نیستی باشد، مخلوق نیست؛ چرا که خلقت به امور وجودی تعلق می گیرد؛ اما می دانیم که حقیقت مرگ، انتقال از جهانی به جهان دیگر است و این بی شک یک امر وجودی است که می تواند مخلوق باشد و اگر مرگ در اینجا قبل از حیات ذکر شده، به خاطر تاثیر عمیقی است که با توجه به مرگ در حسن عمل انسانها دارد. منظور از آزمایش خداوند نیز نوعی پرورش است؛ بدین معنا که انسانها را به میدان عمل می کشد تا ورزیده و پاکیزه و لایق قرب خدا گردند. شایان توجه این که هدف آزمایش را نیکویی عمل معرفی کرده و نه زیادی عمل. این دلیل بر این است که اسلام به کیفیت اهمیت می دهد نه کمیت. مهم این است که عمل، خالصانه و برای خدا باشد؛ هر چند از نظر کمیت کم باشد. در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است: «منظور این است که کدام یک از شما عقل کامل تری دارد و از خدا بیشتر می ترسد و آگاهی بیشتری از فرامین و نواهی خداوند دارد؛ اگر چه اعمال مستحب را کمتر انجام دهد.» بدیهی است که عقل کامل، عمل را پاک تر و نیت را خالص تر و پاداش را بیشتر می کند.
صالحی
* زینت آسمان، زینت زمین، زینت جان
در آیه 5 سوره مُلک، سخن از زینت آسمان است؛ تزیینی که با چراغهایی به نام ستارگان انجام می شود (وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ).
این معنا به شکلی روشن تر در آیه 6/صافات آمده است که می فرماید: همانا ما آسمان دنیا را به زیور ستارگان آراستیم (إِنَّا زَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِزِینَةٍ الْكَوَاكِبِ).
درباره زینت زمین هم در آیه 7/کهف فرمود: ما آنچه را روی زمین است، زینت زمین قرار دادیم (إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا)
بنابراین هر آنچه که در این کره خاکی به چشم می آید و زیباییش دل را می نوازد ، زینتی است برای زیبا کردن زمین.
اما هیچکدام از اینها زینت و زیبایی انسان نشد؛ یکی مایه زینت آسمان شد و دیگری برای زیبایی زمین.
پس زینت انسان و مایه زیبایی او کدام است؟
سوالی است که در آیه 7/ حجرات به آن پاسخ داده شده است: خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتان زینت بخشید (وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ). و این یعنی آنچه مایه زینت و زیبایی جان بشر است ایمان به خدا و رسول او و قیامت است؛ نه پوشاک و آرایش ظاهر و مانند آن؛ زیرا بر اساس همین آیات آنچه بیرون جان را زیبایی بخشد ، زینت انسان نیست بلکه زینت دنیاست.
صالحی
* نمازگزاران واقعی چه کسانی هستند :
الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ( 23 )
آنها که نمازها را پیوسته بجا میآورند،
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ ( 24 )
و آنها که در اموالشان حق معلومی است.
لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ( 25 )
تا به فقیران سائل وفقیران آبرومند محروم رسانند.
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ( 26 )
و آنها که به روز جزا ایمان دارند،
وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ(27 )
و آنها که از عذاب پروردگارشان بیمناکند،
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ ( 28 )
چرا که هیچ کس از عذاب پروردگارش در امان نیست،
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ( 29 )
و آنها که دامان خویش را (از بیعفّتی) حفظ میکنند،
إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ( 30 )
جز با همسران و کنیزان (که در حکم همسرند آمیزش ندارند)، چرا که در بهرهگیری از اینها مورد سرزنش نخواهند بود!
فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ( 31 )
و هر کس جز اینها را طلب کند، متجاوز است!
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ( 32 )
و آنها که امانتها و عهد خود را رعایت میکنند،
وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ( 33 )
و آنها که با ادای شهادتشان قیام مینمایند،
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ( 34 )
و آنها که بر نماز مواظبت دارند،
خداوند ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد ان شاءالله
سوره معارج
مسلمی