پیام های جزء هفدهم
* اذْ قالَ لأَِبِيهِ وَ قَوْمِهِ ما هذِهِ التَّماثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَها عاكِفُون
53. قالُوا وَجَدْنا آباءَنا لَها عابِدِينَ
54. قالَ لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ
در این آیات وقتی حضرت ابراهیم(ع) به قومش اعتراض می کند که چرا بت ها را می پرستید در جواب گفتد: چون پدران ما اینهارا عبادت می کردند.
می توان نتیجه گرفت که رفتار گذشتگان برتربیت مؤثر است.
محمدی
* إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ ﴿۳۸﴾
قطعا خداوند از کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند،بی شک هیچ خیانتکار ناسپاسدی را دوست ندارد.
یکی از وعده ها وسنت های الهی،نصرت ودفاع از مؤمنین است وخداوند این دفاع وحمایت را به عنوان یک حق،برخود لازم فرموده است«وکان حقا علینا نصر المؤمنین» البته معنای دفاع ونصرت الهی،همیشه دفاع ونصرت فوری وکوتاه مدت نیست،بلکه دفاع درازمدت را نیز شامل می شود،زیرا درآیات دیگر می فرماید:«والعاقبة للمتقین» آری ممکن است در یک درگیری وجنگ مومنین به ظاهر شکست بخورند ولی اهداف وتفکر آنان پیروز شود،چنانچه ابن ملجم،حضرت علی(ع) را به شهادت رساند،ولی آیا خداوند او را حمایت کرد یا علی(ع) را؟نام علی،فرزند علی،کتاب علی،مناجات علی،عزّت علی،شیعه ی علی،وتفکر علی(ع) سرانجام به پیروزی رسید.
محسن قرائتی،تفسیر نور،سوره حج،ص 47
مسلمی